Prolog Janowy - J. Zakrzewska fec.

Comiesięczne tematyczne warsztaty pięknego pisania w Trójmieście

WARSZTATY kaligraficzne nowej filii Szkoły Kaligrafii w Gdańsku odbywają się w gmachu Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej przy Targu Rakowym w godzinach 17:00-21:00. Zajęcia prowadzi dr Joanna Zakrzewska, japonistka zajmująca się shodo oraz wielojęzyczna kaligraf i iluminator, absolwentka naszej szkoły przysparzająca nam wiele dumy. Koszt 100,00 zł, dla studentów i uczniów 70,00 zł, materiały na zajęciach zapewniamy, zapisy przyjmujemy drogą mailową Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Przy zgłoszeniu prosimy o podanie kontaktowego numeru telefonu i napisaniu kilku słów o motywacji do nauki kaligrafii. Można się zapisywać na pojedyncze zajęcia.

Podczas lutowych zajęć proponujemy adeptom sztuki pięknego litery wykonywane szeroko ściętym narzędziem i zapoznanie się z warsztatem skryby. Litery, które będziemy trenować, to uncjała. Uncjałato majuskułowe (to znaczy, że składa się z samych wielkich liter!) pismo z czasów cesarstwa rzymskiego. Najstarsze znane nam egzemplarze Biblii zapisane są właśnie uncjałą grecką. Uncjała odcisnęła przemożny wpływ na rozwój pisma w Europie: opierała się na niej minuskuła karolińska, przodek większości pism, kształtu uncjały możemy się dopatrzeć także w iluminowanych inicjałach (wtedy te litery nazywamy pismem lombardzkim).

W kwietniu na warsztat weźmiemy pisma gotyckie, to znaczy teksturę. Tekstura po łacinie oznacza splot - w tym przypadku skryba musi utkać tekst z liter, zachowując niewielkie i równe odstępy pomiędzy nimi. Całość zapisu z tak intensywnym zaczernieniem strony dała asumpt do stworzenia drugiej nazwy tych liter - czarne pismo (ang. Blackletter). Tekstura jest majestatycznym pismem książkowym, które wykorzystywano do przepisywania sakralnych ksiąg. Z tego pisma gotyckiego rozwinęło się wiele innych pism, które będzie można poznać na kolejnych zajęciach. 

Fraktura to XVI-wieczne pismo gotyckie pochodzące z Niemiec. Łaciński źródłosłów podkreśla rolę złamanych kresek (łac. fractus - złamany), ale złamane kreski pojawiają się także w teksturze. Typowe dla fraktury są cienkie kreski i duża ilość ozdobnych linii, a także połączenie płynności z kanciastym kształtem. Wielkie litery są pisane tak ozdobnie, że bez kontekstu czasami trudno odgadnąć ich znaczenie. W krajach niemieckojęzycznych była wykorzystywana aż do czasów drugiej wojny światowej.

Nazwa kursywy angielskiej (Copperplate Script) wywodzi się od grawerowania na miedzianej płytce, stąd też możemy korzystać także z nazwy pismo grawerów; inne to rondówka, pismo rondowe, pismo angielskie. Litery są pochylone pod kątem 55 stopni, a elastyczna stalówka musi być ułożona równolegle do linii pochylenia. Pismo to wykonujemy specjalnymi stalówkami - ostro zakończonymi i fleksującymi, elastycznymi, które rozszerzają się przy nacisku podczas ruchu z góry do dołu.  Może trudno w to uwierzyć, ale polskie pismo szkolne poznawane przez wszystkich pierwszoklasistów wywodzi się z pisma copperplate.

Prowadzący: Joanna Zakrzewska

Terminy:
13 lutego 2016, godz. 17:00-21:00 - uncjała
30 kwietnia 2016, godz. 17:00-21:00 - tekstura
28 maja 2016, godz. 17:00-21:00 - fraktura
18 czerwca, godz. 17:00-21:00 - copperplate

Miejsce: gmachu Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej przy Targu Rakowym 5 / 6, sala 218

Koszt: 100,00 zł/4-godzinne zajęcia

Zapisy i informacje: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Przy zapisie prosimy o kilka słów motywacji do nauki kaligrafii i kontaktowy nr telefonu.