Nibme
ZAPRASZAMY na warsztaty kaligrafii w Łodzi! Grupa zgromadzi zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane. Warsztaty odbywają się co miesiąc w Poleskim Ośrodku Sztuki przy ulicy Krzemienieckiej i na każde spotkanie zaproponujemy miłośnikom pięknych liter inny krój pisma.
Zajęcia prowadzi Aleksandra Ćwikowska. Zapisy mailowe Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Na pierwsze zajęcia proponujemy ponadczasowe pismo, piękne, czytelne, wcale nietrudne - uncjałę, natomiast w terminie czerwcowym będzie można nauczyć się tekstury, czyli pisma gotyckiego. Wszyscy początkujący będą mogli nauczyć się posługiwania stalówką szeroko ściętą, poznają różnicę miedzy mediami (np. tusz i atrament) i różne rodzaje stalówek, spróbują pisać patykiem, piórem wiecznym ze ścięta końcówką (np. Pilot Parallel).
Uncjała to majuskułowe (to znaczy, że składa się z samych wielkich liter!) pismo z czasów cesarstwa rzymskiego. Najstarsze znane nam egzemplarze Biblii zapisane są właśnie uncjałą grecką. Uncjała odcisnęła przemożny wpływ na rozwój pisma w Europie: opierała się na niej minuskuła karolińska, przodek większości pism, kształtu uncjały możemy się dopatrzeć także w iluminowanych inicjałach (wtedy te litery nazywamy pismem lombardzkim). 
Tekstura, częściej nam znana pod nazwą gotyk, to sakralne, monunementalne pismo średniowiecza przeznaczone do przepisywania Słowa Bożego. Nazwa pochodzi od splotu tkaniny (łac. texo - tkam, splatam, plotę), której włókna równo i gęsto obok siebie ułożone mają przypominać te litery. Z tekstury wywiodły różne rodzaje pisma gotyckiego, chociażby bardzo zdobna fraktura, która w krajach niemieckojęzycznych była wykorzystywana aż do czasów drugiej wojny światowej.
Rotunda to pismo gotyckie o dość zaokrąglonych kształtach, szeroko pisane, z dużym światłem, jak wskazuje na to łacińska etymologia (rotunda - okrągła). Z łacińskiej nazwy littera bononiensis odczytujemy, że pismo to było wykorzystywane na terenie Włoch (głównie Bolonia i Włochy), również w Hiszpanii, czyli w krajach  wchodzących w skład imperium habsburskiego. Rotundę znamy głównie z traktatów prawniczych i wielkich rozmiarami ksiąg liturgicznych.
Bastarda to mieszaniec stylów - połączenie szybkości, pisarskiej wirtuozerii i monumentalności pisma gotyckiego. Często mianem bastardy określa się wiele różnych pism, które są kursywnymi formami eleganckich krojów książkowych, w tym konrektnym przypadku będziemy mieli na myśli litery burgundzkie, lettres bourguignonnes, czyli francuską bastardę. Bastardę rozpoznajemy głównie w średniowiecznym bestsellerze, czyli Godzinkach, z charakterystycznymi zgrubionymi małymi literami F i długim S.
 
14 listopada 2015
Karolina to prababka wielu pism; mamy oczywiście na myśli minuskułę karolińską, którą uczeni stworzyli na dworze Karola Wielkiego i na jego cześć tak nazwali to pismo. Minuskuła karolińska to wyraźne wprowadzenie małych liter, które się wpisują w czterolinię, w wyraźny podział na strefę podlinijną i nadlinijną. Niektóre litery dość podobne do uncjały, ale wysokie litery mają charakterystyczne zgrubienia. Gdy w czasach Odrodzenia humaniści włoscy zakochali się ponownie w tym kroju i zaczęli go stosować namiętnie, nazwali je pismem starożytnym (łac. antiqua), bo i też wszystko, co starożytne, było drogie ich sercom. Ugładzili je trochę, poszerzyli, rozświetlili i tak powstała minuskuła humanistyczna.
 
5 grudnia 2015
Italika
jest XVI-wiecznym pismem kancelarii papieskiej (stąd inna nazwa cancellaresca), a nazwa oczywiście wywodzi się od Italii. Pismo to jest delikatnie pochylone (stąd italic to pochylenie komputerowego fontu); niektóre litery płynnie się łączą ze sobą, ale nadal są pisane narzędziem szeroko ściętym narzędziem. Koncepcję takiego płynnego pisania w pełni rozwinie dopiero kursywa angielska. Italika pochodzi z szybkiego, trochę zamaszystego pisania minuskułą humanistyczną (antykwą), ale jest uznawana za eleganckie pismo książkowe.
 
16 stycznia 2016

Nazwa kursywy angielskiej (Copperplate Script) wywodzi się od grawerowania na miedzianej płytce, stąd też możemy korzystać także z nazwy pismo grawerów; inne to rondówka, pismo rondowe, pismo angielskie. Litery są pochylone pod kątem 55 stopni, a elastyczna stalówka musi być ułożona równolegle do linii pochylenia. Pismo to wykonujemy specjalnymi stalówkami - ostro zakończonymi i fleksującymi, elastycznymi, które rozszerzają się przy nacisku podczas ruchu z góry do dołu.  Może trudno w to uwierzyć, ale polskie pismo szkolne poznawane przez wszystkich pierwszoklasistów wywodzi się z pisma copperplate. 

 
13 lutego 2016
...i copperplate jeszcze raz.
 
19 marca 2016
Fraktura i copperplate
Fraktura to późnośredniowieczne niemieckiego pismo gotyckie, które cechuje się misternymi cienkimi zakończeniami, większą ilością ozdobników oraz bardzo wyszukanymi wielkimi literami, które czasami bez kontekstu jest ciężko odczytać. Nazwa pochodzi od łacińskiego słowa fractus, to znaczy złamany. Chociaż w wielu pismach gotyckich pojawiają złamane kreski, to właśnie ten rodzaj pisma nazywamy frakturą. Fraktura harmonijnie komponuje się z copperplatem.
 
17 kwietnia 2016 (!)
Spencerian Script
Pismo wykonywane w technice copperplate, to znaczy, że wykorzystujemy do pisania stalówkę ostro zakończoną i elastyczną. Spencer udoskonalił ideę kursywy angielskiej - w spencerianie liczba podniesień pióra została zredukowana do minimum, a cała nauka sprowadzona do poznania kilku prostych zasad (ang. principles).
 
7 maja 2016
freestyle lettering ;)
Frestyle lettering to wykorzystanie z jednej strony wiedzy o piśmie, historii, różnych krojach i umiejętności zdobywanych na warsztatach przez cały rok i z drugiej dołożenie pewnej nonszalancji i ekspresji twórczej w pisaniu tekstów.
 
25 czerwca 2016
wprowadzenie do iluminatorstwa
 
 
Czas trwania: 4 h od 11.00 do 15.00 (od lutego zmieniliśmy godziny zajęć).
Cena: 100,00 zł za warsztaty, materiały wykorzystywane na zajęciach w cenie. Po zajęciach można zakupić niektóre materiały z "obwoźnego sklepiku" Calligraphers.

Prowadzenie: Aleksandra Ćwikowska
Miejsce: Poleski Ośrodek Sztuki, ul. Krzemieniecka 2a 

Zapisy: mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; przy zapisach mailowych prosimy o napisanie motywacji do nauki kaligrafii. Uczestników prosimy o przyniesienie ze sobą ulubionych krótkich tekstów, sentencji, powiedzeń, cytatów, nad którymi warto się pochylić, poświęcić swój czas i trud, aby je wykaligrafować.

Terminy: 19 września, 24 października, 14 listopada, 5 grudnia, 16 stycznia 2016, 13 lutego 2016, 19 marca 2016, 17 kwietnia 2016, 7 maja 2016, 25 czerwca 2016.

 

 

nibme