Warszawska filia Szkoły Kaligrafii rozpoczęła swoje zajęcia równoległe z krakowskimi. Prawię dekadę temu pojawiliśmy się z warszatatami promującymi w Warszawie piękne pisanie, zaczynając współpracę ze Sztukarnią, Muzeum Drukarstwa Warszawskiego i DK Rakowiec. Obecnie na warszaty kaligraficzne, liternicze i związane z książką rękopiśmienną w stolicy zapraszamy i w soboty, i w dni powszednie podczas warsztatów semestralnych. Chętnych na lekcje indywidualne zapraszamy do kontaktu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., zainteresowanych pokazami, wykładami lub usługami także prosimy o wiadomość na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W Warszawie zapraszamy do naszej pracowni przy Trębackiej 3/54!
Całodniowe warsztaty kaligrafii poświęcone liternictwu na ikonach
ARSZTATY kaligrafii w pisaniu ikon to w rzeczywistości nauka kilku alfabetów i kilku różnych krojów pisma. Niewątpliwie te zajęcia są skierowane do tych, którzy zawodowo i hobbystycznie zajmują się malowaniem ikon, ale także temat może zaciekawić tych, którzy interesują się kaligrafią ruską i grecką. Na warsztatach poznamy podstawy kaligrafii i najważniejsze narzędzia, dlatego uczestnikami mogą być także ci, którzy wcześniej kaligrafią nie zajmowali się, a kwestia napisów na ikonach jest dla nich ważna. Po omówieniu podstaw uczestnicy poznają ruski ustaw oraz uncjałę łacińską i grecką. Poruszymy przy kwestię brachygrafii, ligatur, znaków specjalnych, imion bożych (nomina sacra), rozwijaniu i zwijania wiaziu (więzi), podobieństwo do tekstury. Nie obędzie sie bez dyskusji nie tylko o literach, ale także o języku wykorzystywanym do podpisywania ikon, zwłaszcza ikon powstających poza kościołem prawosławnym.
OROCZNE specjalne intensywne warsztaty z Copperplate'a odbędą się w Warszawie w świątecznej aurze w sobotę 18 grudnia 2021 roku w skryptorium przy ul. Trębackiej 3/54. Seminarium odbędzie się po raz ósmy! W roku pandemii przeprowadziliśmy je online, więc tradycja zosatła zachowana. Całodniowe 8-godzinne zajęcia skierowane i do zawodowców, i do amatorów; to idealna okazja, aby rozpocząć przygodę z pięknym pisaniem, albo poświęcić ten dzień na poważny trening. Po tym kursie można rozważyć zapisanie na się kurs semestralny. Albo kaligraficzną lectio divina lub Letnią Szkołę Kaligrafii w Hebdowie.
Weekendowe warsztaty introligatorskie w warszawskim skryptorium
ARSZTATY introligatorskie w okresie letnim w 2021 roku w Warszawie przy Trębackiej 3/54 odbędą się w następujących terminach: podstawowe 19 czerwca 2021 i 7 sierpnia 2021, albumy 3 lipca 2021, pudełka 10 lipca 2021, 2-dniowe zaawansowane 24-25 lipca 2021.
Warsztaty kaligrafii i dla początkujących, i dla ambitnych
SKRYPTORIUM sobotni poranek spędzisz twórczo i rozwijająco! Trenuj swój umysł, ćwicz pamięć i koncentrację, wypracuj piękny charakter pisma. Na sobotnich warsztatach zajmujemy się co miesiąc innym historycznym krojem pisma, którym wprawdzie niespecjalnie można wypełnić dokumenty w urzędzie, ale na pewno zaimponujemy nim w towarzystwie. A każde ćwiczenia kaligraficzne stymulują łuk oko-mózg-ręka, ostatecznie pomagając w uzyskaniu staranniejszego i czytelniejszego pisma na co dzień. Na warsztaty można przychodzić co miesiąc lub tylko na wybrane kroje pisma, można także przeplatać je z innymi sobotnimi warsztatami poświęconymi pismu uznawanemu za ten najpiękniejszy, czyli Copperplate Script.
Sztuka na prędce tworzona, czyli malowanie na wodzie UWAGA, drugi termin 7 grudnia 2019!
YJĄTKOWE warsztaty malowania na wodzie, czyli marmurkowania. Na zajęciach dowiemy się dokładnie, czy to ebru, czy marmurek, marmoryzowanie. Warsztaty odbędą się w trzech 2-godzinnych sesjach tego samego dnia, kiedy będzie i kaligrafia, i ingroligatorstwo, gdyż ebru to doskonałe dopełnienie tych dwóch dziedzin.
Sztuka na prędce tworzona, czyli malowanie na wodzie Zapisy na 17 grudnia 2022!
YJĄTKOWE warsztaty malowania na wodzie, czyli marmurkowania. Na zajęciach dowiemy się dokładnie, czy to ebru, czy marmurek, marmoryzowanie. Warsztaty odbędą się w trzech 2-godzinnych sesjach tego samego dnia, kiedy będzie i kaligrafia, i ingroligatorstwo, gdyż ebru to doskonałe dopełnienie tych dwóch dziedzin.
Poczuj się jak prawdziwy średniowieczny skryba, poznaj kilka popularnych krojów wieków średnich
ODCZAS całodniowych warsztatów kaligraficznych dnia 18 stycznia zagłębimy się w tajniki najpopularniejszego w średniowieczu stylu pisma, który zdominował ówczesne manuskrypty - bastardy. Termin bastarda nie odnosi się do konkretnego stylu pisma, lecz jest wspólnym określeniem całej grupy krojów łączących w sobie surowość gotyckiej tekstury z miękkością gotyckich pism kursywnych. Poznamy różnice pomiędzy francuską Batârde a bastardą flamandzką. Do porównania dołączy również czeska odmiana tego stylu i wyspiarska anglicana. W tej wyprawie w głąb średniowiecza towarzyszyć nam będą manuskrypty z epoki, teksty ówczesnych poetów oraz przygotowane przez prowadzącego wzorniki, dzięki którym nawet początkujący kaligraf szybko odnajdzie się w świecie średniowiecznej bastardy.
EŚLI uprzykrzyły Ci się już uwagi, że „brzydko piszesz” albo że „bazgrzesz”, możesz sytuację odwrócić całkowicie na swoją korzyść - naucz się kaligrafii. A może wręcz przeciwnie, piszesz ładnie i chciałbyś nauczyć się czegoś dodatkowego, pisać jeszcze ładniej i ozdobniej? Te zajęcia są dla każdego, kto chciałby pisać lepiej niż dotąd, bez względu na poziom wyjściowy. Jedynym wymogiem jest znajomość liter, dlatego warsztaty kierujemy do dzieci od ósmego roku życia i do młodzieży szkolnej. Zajęcia trwają dwie godziny (o połowę krócej niż warsztaty dla dorosłych).Wszystkie potrzebne materiały wykorzystywane na zajęciach są zapewnione.
Comiesięczne warsztaty pięknego pisania poświęcone kursywie angielskiej, czyli pismu copperplate
IEMAL dziesięć lat temu rozpoczęły się sobotnie warsztaty kaligrafii w Warszawie, z których rozwinęła się nasza szkoła w stolicy. Miłośnicy pięknych liter spotykają się w weekendowe poranki i pod czujnym okiem założyciela Szkoły Kaligrafii Grzegorza Barasińskiego zgłębiają tajniki pisma. Warsztaty gromadzą z wymierną korzyścią zarówno początkujących, jak i zaawansowanych uczniów, co sprawia, że zajęcia stają się tyglem ożywczych inspiracji, wymiany doświadczeń, serdecznych dyskusji i ustawicznego powtarzania wiedzy. W drugą sobotę miesiąca kaligrafujemy głównie pismem copperplate, ale istnieje również możliwość zgłaszania przed zajęciami własnych potrzeb i propozycji, zwłaszcza z pism, które prowadzący uczy, ale nie ma z nich oddzielnych zajęć. Przecież copperplate jako technika nie musi się ograniczać do alfabetu łacińskiego - do wyboru mamy cyrylicę, pismo greckie, kurrentę, pismo spencerskie itp.
Odkryj metody malowania mistrzów renesansu na kursie malarstwa olejnego
ZTUKA malarstwa wielowarstwowego i laserunkowego jest niemal zupełnie zapomniania, ale w skryptorium może się tego nauczyć, odkryć jej sekrety, metody i techniki, zdobyć wiedzę i umiejętności gromadzone przez wieloletnie badania ekspertów, konserwatorów i praktykę artystów.- Rozwiniesz swój talent i kreatywność. Jeśli nigdy nie malowałeś, nauczysz się od podstaw metod i technik tradycyjnego warsztatu, jeśli zaś jesteś zaawansowanym artystą, poznasz nowe metody, które z pewnością wzbogacą Twoją twórczość. Zyskasz wiedzę o dawnych materiałach i czym zastąpić je współcześnie. Dowiesz się, zarówno co to jest laserunek, imprimitura, grissaille, podmalowanie, dead layer oraz jak ich używać, żeby Twoje obrazy nabrały wspaniałych barw, głębi i szlachetności.
Warsztaty kaligrafii z różnych epok polecane i początkującym, i ambitnym
EŚLI sobotni poranek chcesz spędzić twórczo i rozwijająco, przyjdź do skryptorium. Trenuj swój umysł, ćwicz pamięć i koncentrację, wypracuj piękny charakter pisma. Na sobotnich warsztatach zajmujemy się co miesiąć innym krojem historycznym, którym wprawdzie niespecjalnie można wypełnić dokumenty na poczcie, ale zasadniczo każde ćwiczenia kaligraficzne stymulują łuk oko-mózg-ręka, ostatecznie pomagając w uzyskaniu staranniejszego i czytelniejszego pisma na co dzień. Na warsztaty można przychodzić co miesiąc lub tylko na wybrane kroje pisma, można także przeplatać je z innymi sobotnimi warsztatami poświęconymi pismu uznawanemy za najpiękniejszy - Copperplate Script.
Intensywne warsztaty kaligraficzne poświęcony pismu angielskiemu
ŚWIĄTECZNEJ aurze specjalne intensywne warsztaty z Copperplate'a odbędą się w Warszawie w sobotę 21 grudnia 2019 roku w skryptorium przy ul. Trębackiej 3/54. Seminarium odbędzie się po raz szósty! I równo rok po uroczystym otwarciu skryptorium warszawskiego. Całodniowe 8-godzinne zajęcia skierowane i do zawodowców, i do amatorów; to idealna okazja, aby rozpocząć przygodę z pięknym pisaniem, albo poświęcić ten dzień na poważny trening. Po tym kursie można rozważyć zapisanie na się kurs semestralny. Albo kaligraficzną lectio divina lub Letnią Szkołę Kaligrafii w Hebdowie.
Warsztaty prowadzone przez Theosone z pisma biznesowego opartego na kursywie amerykańskiej
O specjalne warsztaty poświęcone pismu biznesowemu. Jeśli chcesz zaszokować wszystkich pismem szybkim i sprawnym, a zarazem pięknym, te warsztaty są stworzone dla Ciebie. 7 września 2019 w warszawskim skryptorium przy Trębackiej 3/54 pod okiem mistrza ze Skryptorium Berlin, czyli Adama R. Kłodeckiego aka Theosone w godzinach 10.00 - 19.00 odbędą się warsztaty poświęcone właśnie temu krojowi. W trakcie trwania warsztatów przewidziana jest przerwa. Koszt 250,00 zł, zgłoszenia należy wysyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Warszawskie semestralne warsztaty w skryptorium przy Trębackiej 3/54
D października rozpoczynamy po raz czwarty regularne cotygodniowe warsztaty kaligraficzne w Warszawie, czyli kurs semestralny. Terminów jest kilka każdego dnia, tak więc każdy znajdzie dla siebie wygodny moment w ciągu tygodnia na chwilę odprężającej nauki. Ponadto przypominamy, że warsztaty sobotnie są kontynuowane!
DKŁADAMY na moment stalówki w obsadkach, zastępując je pędzlami o drobnym, okrągłym szpicu oraz brush penami, czyli pisakami pędzelkowymi napełnionymi już atramentem. Końcówki pędzli są bardzo miękkie i elastyczne, nad wyraz wrażliwe na każdy nacisk, przez co możemy uzyskać znaczny kontrast między linią cienką, a pogrubieniem, a także charakterystyczne przerywane kreski.
Warsztaty z kompozycji kaligraficznej i liternictwa
O specjalne warsztaty, podczas których pracujemy nie atramentem i stalówkami, ale ołówkiem. Tym niezwykłym narzędziem jesteśmy w stanie zaprojektować rozbudowane, skomplikowane i niezwykle dopracowane w szczegółach litery, układając jest w wyrazy, zdania, kompozycje. Projekt to bardzo ważny etap przed wektoryzacją lub przed nakładaniem medium na szkic, więc zanim osiągniemy zniewalający efekt złotych liter jak na zdjęciu powyżej - trzeba się napracować ołówkiem.
ALIMPRESJA z oddali wygląda jak plama, z bliższej odległości widzimy tekst, który intuicyjnie możemy rozczytać, co jest odwrotnym zjawiskiem do malarstwa impresjonistycznego. Dla stawiających pierwsze kroki w kaligrafii oraz tych, którzy chcieliby naśladować Akwartone, czyli Krzysztofa Woźniaka, proponujemy jego specjalne warsztaty w Warszawie dnia 11 maja 2019 o godz. 15.00. Pismo gotyckie i wczesnośredniowieczne, liternictwo nowoczesne i tradycyjne wykonywane stalówkami, a także patykami, piórami, pędzlami. Jeśli chcecie pisać pięknie i ze swadą, nowatorsko, ale trzymając się reguł, przyjdźcie na warsztaty callimpression. Mile widziani początkujący, ale przede wszystkim ci, którzy już jakieś kroje kaligraficzne poznali.
NIA 15 czerwca 2019 zapraszamy na spotkanie z ambigramami, czyli wyrazami utworzonymi w ten sposób, że po odwróceniu ich o 180 stopni można odczytać ten sam lub inny tekst. Poznamy historię tej niezwykłej dziedziny liternictwa i jej największych mistrzów. Dowiemy się również, w jaki sposób nasz mózg odczytuje litery i w jaki sposób twórcom ambigramów udaje się go oszukać. Zwieńczeniem całodziennych warsztatów będzie stworzenie własnoręcznego ambigramu. Aby się do tego przygotować, zapoznamy się z gotyckimi krojami pisma: teksturą i frakturą, których modułowa i regularna budowa czyni je bardzo podatnymi na modyfikacje, którym twórcy ambigramów poddają litery .