Monte Cassino
Pierwsze kroki z kaligrafii będziemy stawiać pod okiem św. Benedykta, ucząc się uncjały. Uncjała bardzo często była pierwszym pismem przedstawianym adeptom kaligrafii dopiero co poznającym właściwości szerokiej stalówki. Prawie wszystkie litery są czytelne i zrozumiałe dla dzisiejszych czytelników, czego nie można zawsze powiedzieć o kolejnych krojach. Prosta w wykonaniu i elegancka w swojej skromności jest wspaniałym pismem do wykorzystania w dzisiejszych czasach. Uncjała jest pismem majuskułowym, a to onaczy, że składa się tylko z wielkich liter. W czasach starożytnych tekst układano w kolumny oraz stosowano scriptio continua, cobyoznaczałopisanieniemniejniewięcejalewłaśniewtensposób (przecinków nie było). Podczas warsztatów omówimy zaokrągloną uncjałę z IV wieku, a także bardziej dekorowaną wersję z VIII wieku.
Akwin
Pismo scholastyczne, czyli gotyk pod dyktando Doktora Anielskiego. Nazwa brzmi nieznajomo? A to przecież stare poczciwe pismo gotyckie, które występuje także pod nazwami Blackletter, czarne pismo, gotyk, tekstura, textus quadratus... Jak w architekturze mury pięły się wysoko i smukle ku niebu, tak też i liternictwo zmniejszyło znacznie światło, ścieśniło się i wystrzeliło w górę, niczym wimpergi gotyckiej katedry, zaś łuki zastąpione zostały kreskami złamanymi. Na zajęciach zajmiemy się przepisywaniem tekstów św. Tomasza z Akwinu, czyli Doktora Anielskiego, do wyboru zaś obok wersji podstawowej gotyku będziemy mieli teksturę precyzyjną (inaczej bez stópek), teksturę z Przepięknych Godzinek Księcia de Berry oraz teksturę z Luttrell Psalter.
Londyn
Kursywa angielska, zwana również pismem copperplate, jest uznawana za jeden z najpiękniejszych krojów liter. Nazwa wywodzi się od grawerowania na miedzianej płytce (ang. a copper plate). Na warsztatach nauczymy się pisać stalówkami typu fleks, czyli fleksującymi (elastycznymi). Pismo copperplate w przemyślany sposób rozwinęło wcześniejsze rozwiązania łączenia liter i szybkiego pisania (choćby w takim piśmie jak italika), natomiast dzięki zastosowaniu oryginalnego sposobu tworzenia kresek grubych i cienkich (to znaczy przez naciskanie narzędzia podczas ruchu w dół) stało się wręcz istotą kaligrafii - połączenie piękna, logiki i użyteczności, albowiem copperplate został stworzony nie tylko dla szybkiego pisania, ale i też szybkiego czytania. Technikę copperplate'a przejęły inne pisma, takie jak kurrenta, pismo spencerskie, nowożytna cyrylica. Copperplate może też pojawić się pod nazwą pismo angielskie, kursywa angielska, pismo rondowe, rondówka, a po angielsku English Round Letter, Ladies' Hand, Engrossers' Script, Engravers' Script. Mistrzem prowadzącym nas po meandrach copperplate'a będzie George Bickham.
Kraków
Fraktura, czyli bliżej nam do baroku niż gotyku. Fraktura wyewoluowała z pisma gotyckiego, jest jego późną formą. W historii pisma możemy zauważyć pewne analogie z architekturą - półokrągłe romańskie okna przypominają łuki uncjały, pnące się w górę strzeliste litery tekstury przypominają gotyckie katedry, zaś ostatnia faza gotyku zwana gotykiem płomienistym, pozwala nam odnaleźć podobieństwo z literami fraktury. Fractus po łacinie oznacza "złamany" i choć złamane kreski są w wielu pismach gotyckich, to tylko tę późną, niemiecką XVI-wieczną odmianę pisma nazywamy frakturą, choć warto zaznaczyć, że bardzo często występuje także pod nazwą szwabacha. W tej podróży na południe Polski poznamy litery fraktury wzorowane na Mszale biskupa Erazma Ciołka, manuskrypcie stworzonym w Polsce.