Warsztaty kaligrafii Aleksandry Ćwikowskiej w Łodzi
 
WARSZTATY kaligrafii w Łodzi odbywają się w Poleskim Ośrodku Sztuki przy ulicy Krzemienieckiej. W grupie prowadzonej przez Aleksandrę Ćwikowską gromadzą się zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane, dzięki temu zawsze dobry moment, aby dołączyć do pracy skryptorium albo żeby zapisać się na jedne warsztaty. Na każde spotkanie możemy zaproponować miłośnikom pięknych liter inny krój pisma, ale z prowadzącym można też ustalać indywidualny program nauki.
 

 

 
Czas trwania: 4 h od 11.00 do 15.00
Cena: 100,00 zł za warsztaty, materiały wykorzystywane na zajęciach w cenie. Po zajęciach można zakupić niektóre materiały z "obwoźnego sklepiku" Calligraphers.

Prowadzenie: Aleksandra Ćwikowska
Miejsce: Poleski Ośrodek Sztuki, ul. Krzemieniecka 2a, Łódź

Zapisy: mailowo Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; przy zapisach mailowych prosimy o parę słów motywacji do nauki kaligrafii i zostawienie numeru kontaktowego. Uczestników prosimy o przyniesienie ze sobą ulubionych krótkich tekstów, sentencji, powiedzeń, cytatów, nad którymi warto się pochylić, poświęcić swój czas i trud, aby je wykaligrafować.

Terminy i tematyka

10 września 2016 – tematy dowolnie zgłoszone przez kursantów

22 października 2016 – złoto i tekstura

Tekstura to pismo gotyckie, inaczej nazywa się czarnym pismem, po angielsku - Blackletter. Łacińska nazwa oznacza splot – litery mają wyglądać jak splecione włókna w tkaninie. Blisko siebie kaligrafowane litery, jedna koło drugiej (profesjonalnie – z małym światłem literowym i międzyliterowym) dają wrażenie mocnego zaczernienia kartki. Czarna treść ozdobiona złotem wygląda pięknie.

26 listopada 2016 – fraktura i copperplate

Po wkroczeniu w krąg pism gotyckich podążamy tą ścieżką i tym razem kursanci mogą zapoznać się z frakturą. Jest to krój pisma ozdobniejszy niż tekstura. Charakteryzuje się  ostrymi, „połamanymi” elementami – stąd jego nazwa, ponieważ fractus znaczy po łacinie złamany – oraz cienkimi, delikatnymi przeciągnięciami atramentu finezyjnie zdobiącymi tekst. Delikatność tych zdobień pozwoli nam na swobodne łączenie tego kroju z kursywą angielską – jest to propozycja dla osób na poziomie zaawansowanym – oprócz samego łączenia, poznamy podstawowe zasady budowania floratury (z ang. flourishing), pełnej imponujących zawiłości.

Oprócz historii pisma, poznamy historię materiałów pisarskich. Porównamy właściwości papirusu, pergaminu, papieru czerpanego oraz współczesnych papierów dostępnych na rynku. Dowiemy się do czego służy rezerwa alkaiczna w papierze oraz jakie inne rozmaitości można w nim znaleźć, w tym nawet azbest… 

17 grudnia 2016 - Regionalne odmiany krojów gotyckich z elementami chryzografii świątecznej

14 stycznia 2017 - Pismo copperplate - tego kroju miłośnikom kaligrafii nie trzeba przedstawiać ;)

25 lutego 2017 - Kontynuacja pisma copperplate, zapraszamy również początkujących, dla zaawansowanych zdobnictwo charakterystyczne dla tego kroju.

18 marca 2017 - Copperplate & Spencerian Script

8 kwietnia 2017 - Brush lettering

Głównym tematem zajęć będzie brush lettering, czyli pisanie pędzlem. Dowiemy się, skąd wywodzi się tak popularny ostatnio trend literniczy, zahaczymy o hand lettering, o wiele zagadnień projektowych i typograficznych. Poznamy znaczenie również innych słów kończących się na ing. Krarning, leading, hm - czym są dingbaty? Będą również pisanki – i te świąteczne, i te typograficzne. Nie obejdzie się oczywiście bez samej historii i powrotu do tradycji. Porozmawiamy również o procesie projektowania fontu. Każdy z uczestników wykona własnoręcznie narzędzie piśmiennicze, (które zabierze ze sobą), oraz posmakuje pisma wielkoformatowego.

6 maja 2017 - Podstawy iluminatorstwa

10 czerwca 2017 - iluminatorstwa ciąg dalszy i pokazem warzenia atramentu

 

Tekstura, srebrzony inicjał

Non omne quod
nitet aurum est

Inicjał srebrzony na pulment.